معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا خبر داد: افزايش 2 هزار توماني آب بهاي 82 درصد روستائيان
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

خبرگزاري فارس: معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا امروز در حالي براي اعلام قيمت‌هاي جديد آب حاضر شد كه افزايش قيمت آب را با شيب ملايم دانست و گفت: قيمت‌هاي جديد آب هنوز 25 درصد قيمت تمام شده آب است اما در مجموع قيمت آب 85 درصد شهري‌ها 3 هزار تومان و روستائيان 2 هزار تومان افزايش خواهد داشت.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، محمدرضا عطارزاده در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به وضعيت اقليمي ايران كه در منطقه خشك و نيمه خشك قرار دارد آب اثر مستقيم در توسعه و آباداني كشور دارد، بنابراين آب در طرح هدفمندي يارانه‌ها قرار گرفته و سرانجام پس از تصويب دولت و مجلس به تأييد شخص رئيس جمهوري رسيد تا آب شهري و روستايي در طرح هدفمندي يارانه‌ها قرار گيرد.
وي ادامه داد: يكي از مباحث ويژه كه قابل ذكر است بحث شيب ملايم افزايش قيمت آب شرب است و عليرغم اينكه قيمت‌هاي جديد آب با قيمت تمام شده آب اختلاف زيادي دارد اما رئيس جمهور شيب ملايم افزايش قيمت آب را تاييد كرد.
عصارزاده تأكيد كرد: به طور متوسط قيمت آب شهري بخش خانگي 250 تومان است كه در 10 طبقه تعريف شده است.
وي ادامه داد: در گذشته يك الگوي مصرف و نهايتا طبقات بالاتر از آن داشتيم و در حال حاضر براي اينكه اختلاف قيمت بوجود بيايد و صرفه‌جويي صورت گيرد قيمت‌ها در 10 طبقه تعريف شده است.

*جزئيات قيمت‌ها به همراه مصرف آب در شهرها

وي تصريح كرد: جزئيات پله‌هاي تعريف شده براي مصرف آب شهري در بخش خانگي به گونه‌اي خواهد بود كه به ازاي مصرف صفر تا 5 مترمكعب آب معادل 107.2 تومان، 5 تا 10 مترمكعب 130.4 تومان، 10 تا 15 مترمكعب 142 تومان، 15 تا 20 مترمكعب 165 تومان، 20 تا 25 مترمكعب 192.3 تومان، 25 تا 30 مترمكعب 232.4 تومان، 30 تا 35 مترمكعب معادل 294.5 تومان، 35 تا 40 مترمكعب 368.1 تومان، 40 تا 50 مترمكعب 470 تومان و بالاتر از 50 مترمكعب 850.2 تومان از مشتركان بخش خانگي شهرها دريافت خواهد شد.
وي گفت: در اين خصوص پيش‌بيني شد تا سه اصل و سه شاخص براساس قانون به اين موارد اضافه شود كه بستگي به ضرايب جغرافيايي، استحصال و كيفيت داشته باشد.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا افزود: اين سه شاخص و ضرايب بر اين متوسط قيمت ضرب مي‌شود و عدد را مثبت يا منفي مي‌كند، بنابراين ديگر قبض آب واحد نخواهيم داشت و در هر شهرستان با اين ضرايب نرخ‌ها تعيين و عدالت برقرار مي‌شود.
وي تصريح كرد: در تهران كه گران‌ترين آب را تامين مي‌كنيم مجموعه ضرايب آن در تهران حدود 1.48 درصد مي‌شود و عدد ما به 370 تومان مي‌رسد اما ضريب استان تهران حدود 1.2 درصد كه حتي به 180 تومان هم قيمت هر مترمكعب آب مي‌رسد.

*قيمت آب غيرخانگي‌ها

عطارزاده گفت: متوسط قيمت آب در بخش غيرخانگي‌ها 400 تومان است كه به شكل مشخص قيمت آب در حوزه صنعت براي هر متر مكعب 400 تومان، تجاري 692.5 تومان، عمومي و اداري 540 تومان، آموزش و اماكن مذهبي 200 تومان، آزاد و بنايي 750 تومان و ساير مصارف 100 تومان خواهد بود كه تعيين و ابلاغ شده است.

*متوسط قيمت آب روستايي 95 تومان

معاون وزير نيرو در امور آب و آب‌فا در خصوص آب روستايي گفت: با توجه به سياستي كه دولت داشت بر مبناي توسعه جذب جمعيت در روستا قيمت آب روستايي بر مبناي 30 درصد شهرستان مركزي همان روستا تعيين و محاسبه خواهد شد.
وي ادامه داد: قيمت آب روستايي در بخش خانگي به طور متوسط 95 تومان است كه اگر مشتركي صفر تا 5 مترمكعب استفاده كند 32.2 تومان براي هر مترمكعب بايد پرداخت كند.
به گفته وي، قيمت آب روستايي بالاتر از 50 مترمكعب هر مترمكعب 141 تومان است.
وي خاطرنشان كرد: قيمت آب در بخش صنعت در روستاها 400 تومان، تجاري 650 تومان، عمومي و اداري 500 تومان، آموزش و اماكن مذهبي 150 تومان، آزاد و بنايي 750 تومان و ساير مصارف 100 تومان است.

*افزايش 3 هزار توماني و 2 هزار توماني قيمت آب شهري و روستايي

عطارزاده گفت: براي اطلاع بگويم كه حدود 85 درصد جمعيت شهري ماهانه زير 3 هزار تومان و 82 درصد روستائيان ماهانه حدود 2 هزار تومان بر روي قبوض آب آنها اضافه خواهد شد.
وي ادامه داد: هر فرد در حال حاضر 44 هزار تومان يارانه از دولت دريافت مي‌كند كه با اين حساب در شهرها ماهانه حدود 800 تومان براي هزينه آب بهاي آنها در نظر گرفته شده است كه اگر صرفه‌جويي كند اين مبلغ كمتر هم خواهد شد.

*3 نكته براي تشويق صرفه‌جويي

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: براي تشويق مشتركان به صرفه‌جويي آب سه نكته اساسي وجود دارد كه نكته اول عدم اسراف آب است چرا كه هنوز قيمت‌هاي جديد آب 25 درصد قيمت تمام شده است.
وي ادامه داد: تلاش داريم كه با فرهنگ‌سازي و استفاده از تجهيزات كاهنده مصرف آب را كاهش دهيم و موضوعي كه تاكنون به آن كمتر پرداخت شده همانا مراقبت از شبكه آبرساني داخل منازل توسط خود مشتركان است.

*مجتمع‌هاي بزرگ چه كنند؟

عطارزاده در پاسخ به اين سوال كه آپارتمان‌هايي كه داراي واحدهاي مسكوني زياد هستند با توجه به قيمت‌هاي جديد نحوه محاسبه آب بهاي آنها چگونه خواهد بود گفت :كنتورهاي آب مجتمع‌هاي بزرگ بر طبق قانون بايد تفكيك شود البته اگر تأسيسات ساختماني اجازه اين كار را بدهد.
وي با بيان اينكه بايد اهالي مجتمع درخواست تفكيك كنتور آب را ارائه دهند گفت: در صورتي كه براي تأسيسات ساختماني امكان جداسازي كنتور آب نباشد بايد مجتمع‌ها با فرهنگ‌سازي در درون مجتمع مصرف آب خود را كاهش دهند و همانند سابق بر اساس واحد ميانگين و نفراتي آب‌بهاي خود را پرداخت كنند.

*قيمت تمام شده آب هنوز نهايي نشده است

عطارزاده گفت: در بسته حمايتي آب اقداماتي انجام خواهد شد كه قيمت تمام شده آب را كاهش دهيم كه برخي از اين اقدامات به كاهش تلفات آب و مديريت مصرف برمي‌گردد كه جزء اين بسته حمايتي آب است.
به گفته وي، غير از اين اقدامات براي كاهش قيمت تمام شده آب وجوه اداره شده و يا وام به صنايع اين كار انجام خواهد شد.
وي تأكيد كرد: قيمت تمام شده آب هنوز نهايي نشده است اما نهايتا با هماهنگي و ارائه اطلاعات به سازمان حسابرسي و ستاد هدفمندي يارانه‌ها در ماه‌هاي آينده اين قيمت را نهايي خواهيم كرد.

*حذف آبونمان از قبوض آب

عطارزاده گفت: در قبوض جديد آب، آبونمان و تبصره 3 حذف شده است و تنها موردي كه در قبوض درج و محاسبه شد ماليات بر ارزش افزوده است بنابراين مصرف كنندگان آب هر چقدر بيشتر مصرف كنند بايد پول بيشتري پرداخت كنند.
وي افزود: الگوي مصرف آب تهران ماهانه 18 تا 22 مترمكعب است (هر يك مترمكعب 1000 ليتر است) اما چيزي كه قرار بود الگوي مصرف آب تغيير كند اين كار صورت نگرفت و الگوي مصرف آب بدون تغيير باقي ماند.

*اولين قبض 15 دي ماه و با 17 روز قيمت جديد

عطارزاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبني بر اينكه اولين قبض با نرخ جديد چه زماني به دست مشتركان خواهد رسيد گفت: بعد از اعلام آغاز هدفمندي يارانه‌ها محاسبات ما نيز آغاز و پي‌گيري شد بنابراين اولين قبض آب كه قابل وصول و محاسبه با نرخ جديد آب است 15 دي ماه است.
وي افزود: قبوض دي ماه كه همانا اولين قبوض آب بعد از هدفمندي يارانه‌ها است 17روز با قيمت جديد آب است.

*قيمت‌هاي جديد تا زمان اعلام مرحله دوم هدفمندي آب ثابت است

عطارزاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبني بر اينكه اين قيمت‌هاي جديد تا چه زمان ادامه دارد و ميزان صرفه‌جويي آب در سه روز گذشته چه ميزان بوده است گفت: تغيير قيمت آب بستگي بر نظر ستاد هدفمند كردن يارانه‌ها دارد يعني تا زماني كه اين ستاد مرحله دوم را اعلام كند ما اين قيمت‌ها را ادامه خواهيم داد.
وي افزود: در مورد ميزان صرفه‌جويي آب در سه روز گذشته هنوز كنترل محاسبه شده‌اي در اختيار ما قرار نگرفته است اما به هر جال در ساعت‌هاي آينده اين آمار استخراج و اعلام خواهد شد كه چه ميزان صرفه‌جويي در مصرف آب صورت گرفته است.

*خدمات فاضلاب تغيير نكرده است

معاون وزير نيرو و امور آب و آبفا گفت: خدمات فاضلاب با اجراي هدفمندي يارانه‌ها تغيير نكرده است يعني بحث جمع‌آوري فاضلاب با همان قيمت‌هاي قبلي است.
وي ادامه داد: البته به هر ميزان كه مصرف آب افزايش يابد بر روي انشعاب فاضلاب تأثير گذار خواهد بود.

*انتشار راهنما براي محاسبه آب مصرفي توسط مردم در آينده نزديك

عطارزاده گفت: بزودي يك راهنما براي محاسبه قبض آب به مردم ارائه مي‌شود تا آنها بتوانند محاسبات آب بهاي خود را به راحتي انجام دهند

*چقدر بايد پول آب بپردازيم

عطارزاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس كه اگر مشتركي كه قبلا آب بهاي آن 8 هزار تومان بود با اين نرخ‌هاي جديد بايد چه ميزان آب بها پرداخت كند گفت: آب بهاي مشتركي كه قبل از اجراي هدفمندي يارانه‌ها 8 هزار تومان بود با اجراي هدفمندي يارانه‌ها اگر افزايش مصرف بالايي نداشته باشد قبض آب آن 11 هزار تومان خواهد بود.

*حاشيه نشست مطبوعاتي معاون وزير نيرو در امور آب

*نشست مطبوعاتي معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا امروز با 20 دقيقه تاخير در ساعت 11 و 20 دقيقه آغاز شد.
بعد از گذشت 20 دقيقه از موعد اعلام شده براي مصاحبه مطبوعاتي در طبقه سيزدهم، خبرنگاران حاضر در جلسه متوجه شدند كه عطارزاده معاون وزير نيرو در طبقه دهم با خبرنگار واحد مركزي خبر مصاحبه اختصاصي انجام مي‌دهد كه اين موضوع موجب ناراحتي خبرنگاران شد چرا كه معمولا مسوولان بعد از اتمام مصاحبه مطبوعاتي با رسانه‌هاي تصويري مصاحبه اختصاصي انجام مي‌دهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : 1 دی 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب